Norrlångträsk

Vill inte betala för frakt

En ny rapport framgår att konsumenter inte vill betala för frakt, något som gör att e-handlare förlorar kunder – konsumenterna väljer nämligen butik efter vart de kan få bäst erbjudanden och just frakten är en viktig fråga här.

Frakt är något som konsumenterna helst avstår från att betala när de väljer från vilket företag de ska handla från. Det visar en ny rapport som presenterades nyligen. För tredje året i rad har nämligen JDA Software Group, Inc. och Centiro genomfört sin undersökning ”Customer Pulse Report” och i den har köpbeteendet av fler än 2 000 svenska konsumenters undersökts. Vad den visat är att konsumenterna har blivit, vad de väljer att kalla det, mer kräsna när det kommer till vilken butik på nätet de väljer att handla från – och krångel vid köptillfället och dyr frakt är två punkter som gör att konsumenter avbryter sitt köp och väjer en annan onlinebutik att handla hos.

Frakten en stor fråga

Enligt Dagens Handel som skriver om undersökningen så väljer konsumenterna nya vägar för att undvika leveranskostnader helt och hållet. Till exempel är det hela 84 procent som väljer att lägga till varor i sin beställning bara för att nå upp till beloppet som ger dem fri frakt på köpet, även om de kanske egentligen bara ville köpa en enda billigare produkt. En annan stor fråga är huruvida själva frakten gått till. Vad man också sett i rapporten är att konsumenterna menar att leveransproblem är en stor anledning till att byta företag att handla ifrån, detta eftersom att man anser att det är företagets fel om varan är försenad eller skadad nä den väl dyker upp.

Så här försöker Postnord tackla problemet

Den lilla byn med det stora hjärtat